Den amerikanske kunstneren Liza Lou har lenge vært blant mine favoritter. En ny bokutgivelse minnet meg på å gå tilbake til hennes kunst nok en gang.
De første arbeidene jeg så tilhørte installasjonen Kitchen (et fullstendig perledekket kjkken), som bl.a. er vist I Norge.
Kitchen 1991-95
I kjølvannet av Lou har en rekke kunstnere, og da særlig kvinnelige kunsthåndverkere, brukt kjøkkenet og kjøkkenredskaper i sin kunst – med større og mindre hell.
Lou har imidlertid tatt sin egen kunst i nye retninger de siste årene, gjennom bl.a. å lage piggtrådinnhegninger i perler. Disse kunstverkene skaper fantastiske kontraster mellom funksjon og uttrykk. I arbeidene støter en nesten naiv femininitet sammen med brutal maskulinitet på en utrolig meningsladet måte. Det hele har unektelig noe surrealistisk over seg.
Se bare:
Maximum Security, by Liza Lou, made in Durban, South Africa with the assistance of a group of Zulu men and women took a year to complete, starting in 2007. It consists of two long corridors made of chain-link security fencing that is completely covered in reflective glass beads. The two corridors intersect in an X configuration and there are no gates, no way in or out. The brutal symbol of imprisonment is in stark contrast to sparkling and seductive coating.
1 comment:
mmm :)!
Post a Comment