Wednesday 27 May 2009

Pia Juul

Et av mine store og vedvarende leseprosjekter handler om samtidslitteratur skrevet av skandinaviske kvinner. Før pleide jeg å si yngre kvinner, men nå har de fleste av oss passert førti og er på vei mot middelalderen…

Men det betyr selvfølgelig ikke at litteraturen blir dårligere, snarere tvert i mot -

For meg er dette prosjektet bl.a. en måte å se meg selv og min egen tid på. Meg selv som kvinne, mor, hustru, skribent etc. Og min egen tid fra et fremdeles underordnet perspektiv: kvinners hverdag.

Jeg har alltid vært glad i noveller, de er som regel mer fokusert på det språklige enn romaner, det er mindre snikk snakk, og ofte er de også mindre avsluttede enn lengre tekster.

Gjennom Information ble jeg oppmerksom på Pia Juul, jeg starter min lesning av hennes forfatterskap ikke med den nyeste romanen, men med en litt eldre novellesamling kalt Dengang med hunden det er en fantastisk fin bok! Her er et bittelite utdrag:



4 comments:

femiknitter said...

mens jeg i mangel leser kafka: processen. kanskje skal du ta med de andre guldagerbøger som jeg aldri fikk lest, så vi sees?

femiknitter said...

'når'! vi sees

Sigrun said...

absolutt, det skal jeg (om du kan være så snill å minne meg på det...)

femiknitter said...

:) - det skal jeg - prøve å huske ;)