Sunday 13 January 2008

førstemann opp

Hva gjør det vel om jeg må stå opp et par timer før resten av familien når jeg har en nydelig kopp te foran meg, planer om et nytt strikketøy i hodet og en opplesningsserie på gang i radioen?

Terje Strømdal leser "Genanse og verdighet" av Dag Solstad. Jeg har lest boka selv for en del år siden, og må innrømme at Solstad ikke er blandt mine favorittforfattere, men - faktisk - likevel verdt å lytte til enda en gang. Og denne diskusjonen om litteraturens betydning som finner sted i boka, via lærer Elias Ruklas utlegging av Vildanden - samtidig som han gir oss et bilde av ungdommenes uinteresserthet, er av en viss relevans i forhold til estetikkdebatten som jeg snakket om i min forrige post. Elevene kjenner seg forulempet fordi Ibsen kjeder dem ... læreren er sikker på Ibsens genialitet samtidig som han ser at han ikke klarer å vekke noen interesse hos sine elever. Elevene foretrekker såpe på tv, læreren er dypt inne i litteraturen og har utviklet sin egen kanon; Ibsen, Hamsun, Vesaas & Mykle. Er denne litteraturen viktig hvis ingen oppfatter den som det?

1 comment:

femiknitter said...

jeg har vært opp med voloshinov i noen timer - jippi!!!