Saturday 5 January 2008

dagens post

Det er lørdag, og ekstra godt med en time helt for seg selv på kontoret. Jeg kan lese & skrive i stedet for å rydde & vaske, deilig! Jeg skriver på en kritikk av en bok som viser seg å være langt bedre enn forventet, en fin ting! Den vil bli publsert her så snart den har stått på trykk. Og så får jeg post

Jeg har planer om å tilbringe litt tid sammen med Jacques Ranciere i ukene som kommer.

Ben Davis sier i sin anmeldelse for Artnet at Ranciere gjør følgende: In The Politics of Aesthetics he is combining, in a clever way, art history with labor history. Det jeg lurer på er om han kan si noe nytt om hvorvidt kunst og kultur kan endre samfunnet, og i tilfelle på hvilken måte. Temaet er allerede oppe i dagens Stavanger Aftenblad, i forbindelse med at Stavanger om få dager går inn i rollen som europeisk kulturhovedstad. "Kan kunst endra menneske og samfunn?" Spør Solveig Grødem Sandelson, og får svar av Frank Aarebrot og Wenche Mühleisen. Flere svar ventes i løpet av uke.

Det er et interessant spørsmål SGS stiller, det befinner seg på linje med "hva er estetikk?" "hva er kunst?" - "hva er meningen med livet?;..." og er omtrent like vanskelig å svare godt på, men det betyr selvfølgelig ikke at vi ikke skal forsøke - .

3 comments:

femiknitter said...

da sier vi det slik at jeg leser lmr og du ranciere?

Sigrun said...

men vet du, jeg har fått lmr og! blogger mer om det seinere...

femiknitter said...

ha-ha-ha... det er bra! jeg leser w.j.t. mitchell what do pictures want. - vil du se hvordan noro-genseren ble, forresten? http://picasaweb.google.com/vikstodle/2007_12_28Pepperkakehus/photo#5152410413470683058