Wednesday 19 December 2007

førsteutkast levert!


Alle ting flyter
(Panta réi)

Gradvis kom synet tilbake. Det skarpe vårlyset hang på netthinnen lenge etter at jeg hadde gått inn i det dunkle rommet, men smått om senn tok bildene form. Vårt første møte, eller møte er vel kanskje å ta litt sterkt i, for det var bare meg der, på Statens Museum for Kunst i København, fant sted i februar i 2007. Ann Lislegaard hadde for lengst forlatt stedet, men hun hadde satt igjen to store lerreter og en lydløs 3D animasjon etter seg.

Jeg ble svimlende fascinert - og samtidig utrolig irritert. Verket jeg så kalles Crystal World (after J.G. Ballard), fascinasjonen skyldes at verket er aldeles oppslukende, irritasjonen knytter seg til mitt eget negative forhold til science fiction. Verket krever, til tross for tittelen, ingen kunnskap om science fiction. Men når den nå først var der, tittelen hvor forfatteren og boka hans ble nevnt, ga den meg en stor utfordring. Hvordan er det mulig å forelske seg i noe man ikke kan fordra? For til tross for min uvilje kunne jeg ikke unngå å la meg selv gli inn i verket. Slik er det med Lislegaards arbeider; som betrakter svømmer du inn i kunsten - og hvor sciencefictionaktig er ikke det?!
...

No comments: